středa 9. srpna 2017

Recenze: Trochu jiný Saturnin

Dalo mi docela práci sehnat lístky na všemi vychvalovanou divadelní hru Saturnin, kterou uvádí Mahenovo divadlo v Brně. Každé představení je totiž několik týdnů (někdy i měsíců) dopředu beznadějně vyprodané. Jakou jsem měla radost, když jsem náhodou našla poslední volné lístky na 8. května!

O knížce Saturnin jste určitě slyšeli. Napsal ji Zdeněk Jirotka v roce 1942. V této pochmurné době se snažil odlehčit tehdejší problémy, vysmíval se negativním vlastnostem a otřepaným románům. Jirotka se inspiroval anglickým spisovatelem Pelhamem Grenvillem Wodehousem. V knize se objevuje anglický humor, předlohou pro sluhu Saturnina byl právě Wodehousův sluha Jeeves. V roce 1994 byl příběh převeden na televizní obrazovky jako seriál, ze kterého byl později sestříhán do známého celovečerního filmu.

A právě představitel Jiřího Oulického (v knize není jméno vypravěče nikdy zmíněno, bylo vymyšleno pro účely filmu) Ondřej Havelka a Martin Vačkář se pustili do divadelního zpracování. Velký úspěch mělo na prknech divadla ABC, později se „přeneslo“ na již zmiňované Mahenovo divadlo v Brně - Ondřej Havelka a Martin Vačkář se na Saturnina dívají z jiného úhlu. Pokud tedy čekáte, že když jste četli knihu, nemůže vás nic překvapit, jste na omylu. První jednání se knižní předlohou spíše inspirovalo, druhé se knížky drží víc. Přesto je obsah knížky zachován, autoři jen přidali pár nových myšlenek a poselství.

Postavy dostaly více prostoru se projevit. Například se dozvídáme, že Milouš není takový, jaký se zdá. Je nám ho líto, protože s ním teta Kateřina umí skvěle manipulovat.

Nejlepší složkou celé hry je hudba – díky ní máte pocit, že jste se přenesli do 40. let. Během představení hraje živá hudba v podání hudebníků z Valtic, kteří jsou zapojeni do představení, a téměř každý herec zazpívá aspoň jednu písničku. Na programu je sice napsáno, že o hudbu se postaral Mario Buzzi, ale mám takové tušení, že v repertoáru má prsty i sám Ondřej Havelka.

Jediné mínus bylo strnulé publikum. Jako by se lidé báli zasmát vtipným scénkám nebo zatleskat odzpívané písničce. Dokonce skoro ke konci představení jsem za sebou uslyšela „A už jim spadl ten most?“, i když se tak už dávno stalo a divák si toho svou nepozorností nevšiml.

Pokud se vám naskytne příležitost zajít si na Saturnina, neváhejte! Určitě se vám bude představení líbit.

NdB_SATURNIN_plakat A1_na web.jpg